مدت زمان بسیار اندکی تا فرا رسیدن موعد انتشار بازی Dead Island 2 باقی مانده است. این عنوان برای تاریخ 21 آپریل 2023 (1 اردیبهشت 1402) برنامه ریزی شده و برکسی پوشیده نیست که طی سالیان اخیر پروسه تولید پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. حدود یک دهه از شروع مراحل توسعه این پروژه میگذرد و در این بین استودیوهای مختلفی برای ساخت آن انتخاب شدند. هریک از این استودیوها پس از گذشت مدتی، از ادامه روند کناره گیری کردند تا اینکه در نهایت تیم بازی سازی Dambuster Studios ساخت این پروژه را از سر گرفت.
توسعه این بازی برای کامپیوتر و کنسولهای پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و ایکس باکس وان به پایان رسیده و همه چیز تقریبا برای کسب یک تجربه دلچسب توسط بازیکنها آماده است. در این بین، مشخصا تفاوتهای متعددی میان نسخه اول و دوم بازی Dead Island وجود دارد و بسیاری از بازیکنها شروع به بررسی برجستهترین تغییرات یا تفاوتهای موجود کردهاند. به همین منظور، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی برخی از بزرگترین تفاوتهای موجود میان این دو بازی بپردازیم.
اتمسفر کلی بازیها
تقریبا تمامی بازیکنها حس و حال موجود در تریلر سینماتیک منتشر شده به منظور معرفی رسمی بازی Dead Island را به خاطر دارند. پس از عرضه بازی اصلی، مشخص شد که این عنوان از لحاظ تم و اتمسفر کلی با آنچه که نمایش داده شده بود، بسیار متفاوت است و تقریبا هیچگونه شباهتی میانشان وجود ندارد. درواقع بازیکنها انتظار داشتند تا با یک اثر به اصطلاح فان و مملو از المانهای طنزآمیز رو به رو شوند، اما هیچگاه این امر تحقق نیافت و بازی مذکور دارای یک تم و لحن جدی بود. با این حال، اینگونه به نظر میرسد که تیم سازنده بازی دوم این فرنچایز قصد دارد تا سیاست کاری دیگری را پیش بگیرد و اثری کاملا مشابه با آنچه که طرفداران باتوجه به نمایش بازیهای انتظار دارند را در اختیارشان قرار دهد. بنابراین این امید وجود دارد که اینبار، با یک بازی به مراتب فانتر و مملو از حس شوخ طبعی مواجه باشیم و دیگر خبری از سناریوها یا روایتهای تاریک و جدی وجود نداشته باشد!
خطی یا جهان باز بودن
نسخه اول بازی Dead Island را میتوان یک اثر جهان باز در نظر گرفت و از عدم در دسترس بودن برخی از مناطق آن چشم پوشی کرد؛ البته تمامی این دسته از مناطق با گذشت زمان و پیشروی بازیکن در جهان بازی، به تدریج آنلاک میشوند. در نقطه مقابل، بازی دوم این مجموعه یک عنوان جهان باز محسوب نمیشود و جهان این بازی که نسخه متفاوتی از شهر نیویورک است، به چندین منطقه تقسیم شده است. در لحظه آغازین بازی Dead Island 2، بازیکنها قادر به گشت و گذار در تمامی این مناطق نخواهند بود و صرفا میتوانند با انجام ماموریتهای اصلی یا فعالیتهای جانبی موجود در جهان بازی به تدریج به آنها دسترسی یابند.
نکاتی که میبایست در مورد بازی Dead Island 2 بدانید
شخصیتهای قابل بازی
در جریان بازی Dead Island بازیکنها قادر هستند تا از میان چهار شخصیت لوگان، پرنا، سم بی و ژیان می یک مورد را انتخاب کنند. تمامی این شخصیتها تحت عنوان Survivors شناخته شده و هریک دارای داستان، توانایی و شخصیت پردازی کاملا متفاوتی در قیاس با دیگری است. این موضوع در بازی دوم این فرنچایز نیز وجود دارد. با این تفاوت که اینبار تعداد شخصیتهای قابل بازی به شش مورد رسیده و تحت عنوان Slayers نام گذاری شدهاند. مشابه با بازی نخست، هریک از این شخصیتها دارای تواناییها و مهارتهای ویژهای هستند که میتوانند تاثیر به خصوصی را در مقابل زامبیها داشته باشند. اما شاید مهمترین تفاوت میان شخصیتهای هر دو بازی به سیستم ارتقا تواناییهایشان و ترکیب آنها با یکدیگر بازگردد. در بازی Dead Island بازیکنها میتوانستند با مراجعه به بخش درخت مهارت، توانایی هرشخصیت را ارتقا یا تنوع ببخشند. در بازی دوم این ویژگی دچار تغییرات گستردهای شده و بازیکنها اینبار میبایست از کارتهای توانایی به خصوصی برای هرشخصیت استفاده کنند.
درخت مهارت و دسته کارتهای توانایی
تکمیل ماموریتها و کشتن زامبیها در بازی نخست سبب به دست آوردن XP میشد و بازیکنها میتوانستند از آنها برای آنلاک کردن موارد مختلف موجود در سه درخت مهارت طراحی شده برای شخصیتها استفاده کنند. در بازی دوم، تیم سازنده روال کاملا متفاوتی برای ارتقا سطح شخصیتها پیش گرفته و اینبار بازیکنها میتوانند از سری کارتهای توانایی برای ارتقا شخصیتشان بهره بگیرند. به عبارت دیگر در بخش تواناییهای مرتبط با هرشخصیت بازی، بازیکنها میتوانند چندین کارت توانایی را قرار دهند و فعالیتهای مختلف آن شخصیت را ارتقا دهند. کارتهای موجود در بازی به چهار دسته Abilities، Survivor، Slayer و Numen تقسیم میشوند و بازیکنها میبایست بسته به شخصیت انتخابی و نوع تواناییهایش از این کارتها استفاده کنند. سیستم مرتبط با کارتهای توانایی، دست بازیکنها را کاملا در طراحی فعالیتهای شخصیتشان باز میگذارد و بیشتر از همیشه سبب متنوع شدن گیم پلی و شیوه انجام مبارزات میشود.
سیستم FLESH
احتمالا یکی از بزرگترین و مهمترین تغییرات موجود میان نسخههای بازی Dead Island، سیستم FLESH اضافه شده به گیم پلی بازی دوم خواهد بود. با اضافه شدن این سیستم به بازی، حال انجام مبارزات بازی با یک حس واقع گرایانهتر صورت میگیرد و بازیکنها از کشتن زامبیها نهایت لذت را میبرند. سیستم مذکور سبب میشود تا تکه تکه کردن اجزا بدن زامبی با استفاده از شمشیر به صورت کاملا جذاب و صدالبته خونین انجام شود یا اگر بازیکن تصمیم بگیرد زامبیها را آتش بزند، با گذراندن مقدار اندکی وقت میتواند شاهد ذوب شدن کامل گوشت بدنشان باشد!
گونههای مختلف زامبیها
در کنار زامبیهای معمولی، بازی Dead Island شامل گونه کاملا ویژهای از آنها تحت عنوان Special Infected میشود که دارای تواناییهای منحصر به فردی هستند. برای مثال گونه Thug دارای بدنی عضلانیتر و سرسختتر از زامبیهای عادی موجود در جهان بازی هستند. بازی دوم نیز از قاعده مشابهی پیروی میکند و اینبار گونه متفاوتی از زامبیها را تحت عنوان ایپکس زامبی در مقابل بازیکنها قرار میدهد. از میان ایپکس زامبیهای معرفی شده میتوان به گونه کاملا جدید The Butcher اشاره کرد. این نوع از دشمنان با سرعت بیشتری حرکت میکنند و استخوانهای روی ساعد دستشان کاملا تیز بوده و میتوانند صدمات بسیار جدی را به بازیکن وارد کنند. البته در بازی Dead Island 2 شاهد بازگشت برخی دیگر از زامبیهای ویژه همانند Thug خواهیم بود. زامبیهای ویژهای که از بازی اول به جهان بازی دوم بازمیگردند، دستخوش تغییرات مختلفی از جمله شرایط ظاهری یا فیزیک بدنی شدهاند. گفته میشود که تغییرات شکل گرفته کاملا روی شیوه مقابله بازیکن با آنها اثر گذار خواهد بود.
نسخه ریمیک بازی Dead Space و بازی Resident Evil 2 │ کدام یک بهتر است؟
حالت co-op
در حالیکه در جریان بازی اول بازیکنها میتوانستند در حالت co-op با انتخاب هر چهار شخصیت بازی به صورت چهار نفره مشغول تجربه بازی شوند، در بازی Dead Island 2 امکان تجربه این حالت صرفا در قالب تیمهای سه نفره وجود دارد. گفته میشود که در ابتدا تیم سازنده در نظر داشته تا امکان تشکیل تیمها هشت نفره را در اختیار بازیکنها قرار دهد، اما درنهایت از این تصمیم صرف نظر کرده است!
مدت زمان لازم برای اتمام بازیها
در مورد مدت زمان لازم برای به اتمام رساندن هریک از نسخههای بازی Dead Island، باید بگوییم که اتمام بخش داستانی بازی نخست به حدود 18 تا 20 ساعت زمان نیاز داشت. البته بازیکنها برای تکمیل صد در صدی بازی میبایست مدت زمان حدودا 50 ساعتی را صرف این عنوان میکردند. در نقطه مقابل، تمام کردن بخش داستانی و اصلی بازی دوم این سری نیز تقریبا به مدت زمانی مشابه با بازی نخست نیاز دارد. اما هنوز مشخص نیست که انجام تمامی فعالیتهای جانبی آن تا چه اندازه طول میکشد.
بازیهای استودیو Remedy چگونه به یکدیگر متصل میشوند؟
سیستم مبارزات
اینگونه به نظر میرسد که سیستم اصلاح سلاحها در بازی Dead Island 2 بسیار پیشرفتهتر از بازی پیشین خواهد بود. چگونگی کارایی این سیستم کاملا به آیتمهای جمعآوری شده بستگی خواهد داشت و در این بین، بازیکنها نباید تحت هیچ شرایطی از میزان سلامت و دوام سلاحی که به همراه دارند، غافل شوند. چراکه همواره امکان تخریب کامل آن سلاح در حین انجام مبارزات وجود دارد. استفاده از چنین سیستمی در کنار سیستم FLESH و وجود سلاحهای متنوع طراحی شده برای بازی که شامل انواع سلاحهای سرد و گرم میشود، همگی تغییرات چشمگیری را در سیستم کلی مبارزات بازی دوم فرنچایز به همراه داشتهاند. همچنین باید خاطر نشان کرد که هریک از سلاحها دارای میزان دمیج و سرعت عملکرد به خصوصی است و بازیکنها با در نظر داشتن شیوه بازی کردنشان میتوانند از میان آنها انتخاب کنند.
حالتهای FURY و RAGE
در نگاه اول حالت FURY طراحی شده برای بازی Dead Island 2 مشابه با حالت RAGE از بازی نخست است. نوار مرتبط با این حالت میبایست با کشتن زامبیها پر شود و به محض فعال شدن آن، به بازیکنها اجازه میدهد تا ضربات سهمگینتری را به دشمنان وارد کنند. یکی از تفاوتهای موجود میان ایندو حالت، این است که در زمان استفاده از حالت FURY میتوانید صرفا با دستهای خالی دشمن مقابلتان را نصف یا اجزا بدنش را جدا کنید. اما این حالت برای تمامی شخصیتها عملکرد و نتیجه یکسانی را دارد و تفاوتی را میانشان ایجاد نمیکند. در نقطه مقابل، هنگامیکه میخواهید با هریک از شخصیتهای گروه Survivors حالت RAGE را اجرا کنید، نتیجه کاملا بستگی به شخصیت انتخابیتان و توانایی ویژهاش دارد. برای مثال اگر از این حالت در زمان کنترل شخصیت ژیان می استفاده کنید، او ضربات قدرتمندتری را با شمشیرش وارد میکند.