بررسی تاثیر بازیهای قدیمی روی عناوین بعد از خودشان راحتتر است و برای مشاهده این تاثیر نیازی نیست که به تاثیرات بازیهای دوران طلایی بازیهای ژانر وحشت در ابتدای هزاره جدید نگاه کنیم. هرچه از سال 2019 فاصله میگیریم، تاثیر بازی Resident Evil 2 Remake روی بازیهای ژانر ترس بقای سالهای اخیر بیشتر مشخص میشود. این بازی اوایل سال 2019 منتشر شد و بازخوردهای بسیار خوبی از بازیکنان و منتقدین دریافت کرد. عملکرد خوب این بازی همچنان بعد از چهار سال ادامه دارد و طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی کمپانی کپکام، فروش جهانی بازی Resident Evil 2 از 10 میلیون نسخه عبور کرده است.
وضعیت این بازی در همین حد هم بسیار خوب و قابل قبول است، اما با توجه به بازیهای ترسناک دیگر کمپانیها در چهار سال اخیر میتوان دریافت که این عناوین با پیروی از بازی Resident Evil 2 سعی دارند تا موفقیت آن را تکرار کنند. این اتفاق به روشهای مختلفی رخ داده و البته در این میان بازیهایی هم وجود داشتند که سعی کردند درکنار پیروی از نکات مثبت این بازی هویت خود را حفظ کنند. نتیجه همه این اتفاقات هم بازگشت قدرتمند ژانر وحشت پس از سالها بود.
نسخه ریمیک بازی Dead Space و بازی │ کدام یک بهتر است؟
البته نباید بازگشت ژانر وحشت را فقط بهخاطر موفقیت بازی Resident Evil 2 Remake دانست. این بازی هم منتقدین زیادی دارد و شاید اگر تبلیغات گسترده کمپانی کپکام و سایه موفقیت بازی Resident Evil Village روی آن وجود نداشت، مشکلاتش بیشتر دیده میشدند. بازگشت ژانر وحشت تنها بهخاطر موفقیت یک بازی نبوده، اما بازی Resident Evil 2 قطعا نقش پررنگی در این اتفاق داشته و لایق ستایش است.
با یک نگاه گذرا به وضعیت حال حاضر صنعت بازیهای ویدیویی میتوانید تاثیر موفقیت بازی Resident Evil 2 و دیگر عناوین این مجموعه را مشاهده کنید. تا همین چندسال پیش، بیشتر استودیوهای بازیسازی و ناشرها عقیده داشتند که دوران بازیهای ترسناک تمام شده، دیگر بازاری برای فروش آنها وجود ندارد و بازیهای AAA این سبک نمیتوانند بهاندازه کافی برای جبران هزینههای ساخت و سوددهی فروش داشته باشند. ژانر وحشت برای چندسال یک ژانر مرده تصور میشد، اما حالا وضعیت کاملا متفاوت است.
علاوه بر تاثیر موفقیت بازی Resident Evil 2 روی بازگشت دوباره ژانر وحشت، تاثیر آن را میتوان روی افزایش ساخت ریمیک بازیهای قدیمی هم مشاهده کرد. البته قبل از سال 2019 هم هیچ کمبودی در بازار بازیهای ریمیک وجود نداشت و نسخه ریمیک تعداد زیادی از بازیهای دوست داشتنی در همان دوران منتشر شد. با این حال، پس از موفقیت بازی Resident Evil 2 Remake، نگاه استودیوها و ناشران به بازیهای ریمیک تغییر کرد و پتانسیل بالای این عناوین برای آنها نمایان شد. احیا و ریمیک عناوین قدیمی بعد از سال 2019 مشخصا شدت بیشتری گرفته است.
اتفاقا بیشتر ریمیکهایی که در این چهارسال منتشر شده مربوط به بازیهای ژانر وحشت بوده و اینجا میتوان تاثیر بزرگ بازی Resident Evil 2 را مشاهده کرد. حالا تعداد بازیهای ترسناکی که با الهام از موفقیت بازی Resident Evil 2 Remake در دست ساخت هستند بیشتر از حد تصور است و آخرین آنها، بازی Dead Space Remake، یک موفقیت بزرگ دیگر برای ژانر وحشت بود. سری بازی Dead Space بعد از شکست قسمت سوم توسط کمپانی EA فراموش شده بود و باتوجه به اهمیت بسیار زیاد فروش بازیها برای این کمپانی، امیدی برای ادامه این مجموعه وجود نداشت. موفقیت بازی Resident Evil 2 و البته بازی Star Wars Jedi: Fallen Order بهعنوان یک بازی تکنفره، بالاخره کمپانی EA را مجاب کرد تا نگاهی دوباره به سری بازی Dead Space بیاندازد. حالا با موفقیت بازی Dead Space Remake میتوانیم مطمئن باشیم که کمپانی EA در سالهای آینده با دستی پر در بازار تشنه ژانر وحشت حضور خواهد داشت.
سری بازی Silent Hill هم یکی دیگر از مجموعههایی است که تحت تاثیر موفقیت بازی Resident Evil 2 Remake دوباره زنده شده و چندین پروژه از آن در دست ساخت قرار دارند. باوجود گستردگی بیشتر طرفداران مجموعه Silent Hill نسبت به مجموعه Dead Space، فرنچایز ژاپنی در وضعیت بسیار بدتری نسبت به رقیب غربی خود قرار داشت و سالها از انتشار آخرین قسمت آن میگذشت. بازی Silent Hill: Downpour درحال حاضر آخرین قسمت اصلی این مجموعه است که یک شکست تمام عیار برای کمپانی کونامی بود. علاوه بر این، کمپانی کونامی بعد از فاجعه Metal Gear Survive از ساخت پروژههای AAA فاصله گرفته بود و این موضوع امید طرفداران برای بازگشت بازی Silent Hill را به حداقل رسانده بود.
موفقیت بازی Resident Evil 2 باعث شد تا حتی کمپانی کونامی هم بتواند متوجه پتانسیل بالای بازار بازیهای این ژانر شود و کار ساخت چندین پروژه از جمله بازی Silent Hill 2 Remake را آغاز کند. برکسی پوشیده نبود که بازیکنان قطعا از یک بازی ترسناک خوشساخت استقبال میکنند. کونامی هم با آگاهی بر اینکه بازیهای ریمیک اخیرا مورد استقبال بازیکنان قرار میگیرند، پروژه ساخت عناوینی مانند بازی Silent Hill 2 Remake را آغاز کرد. این بازی هم قرار است مانند بازی Resident Evil 2 زاویه دوربین ثابت بازی اصلی را به دوربین سوم شخص روی شانه تغییر دهد.
دیگر فرنچایز بزرگی که بعد از سالها دوباره متولد شده، سری بازی Alone in the Dark است. کمپانی THQ Nordic ثابت کرده که علاقه زیادی به خریداری فرنچایزهای محبوب فراموش شده و بازسازی آنها دارد.
البته تاثیر کپکام و بازی Resident Evil 2 روی ژانر وحشت به همینجا ختم نمیشود. حتی بازی The Callisto Protocol که ریمیک یا دنباله بازی دیگری نیست هم احتمالا نتیجه افزایش علاقه بازیکنان به بازیهای ژانر وحشت در سالهای اخیر است. از طرف دیگر، بازی Alan Wake 2 هم بهعنوان یک بازی ژانر وحشت بقا توسط استودیو Remedy در دست توسعه است. گزارشاتی هم وجود دارند که استودیو Grasshopper Manufacture، سازنده بازی No More Heros، پروژه ساخت بازی Alien در سبک وحشت بقا از مجموعه Alien را آغاز کرده و در ساخت این پروژه از بازی Resident Evil 2 و بازی Dead Space الگوبرداری کرده است.
علاوه بر همه این عناوین، بازی Resident Evil 4 Remake هم در راه است و با توجه به تریلرها، ترکیبی از بازی Resident Evil 4 و بازی Resident Evil 2 Remake بهنظر میرسد که بسیار امیدوارکننده است.
قطعا منطقی نیست که بگوییم اگر موفقیت بازی Resident Evil 2 Remake نبود هیچکدام از این بازیها ساخته نمیشدند. قطعا این بازی تنها دلیل خیزش دوباره سبک وحشت بقا و رونق بازیهای ریمیک نیست، اما شکی هم وجود ندارد که تاثیر قابل توجهای روی این موضوع گذاشته است. کمپانی کپکام یک بازی بسیار خوب به بازار عرضه کرد که مورد تحسین بازیکنان و منتقدین قرار گرفت و این بازی هم بعد از چهارسال همچنان برای این کمپانی سودآور است.
چندین سال بود که کمپانیهای مختلف مانند EA و Ubisoft عقیده داشتند دیگر جایی برای بازیهای داستانی تکنفره و عناوین ژانر بقا نیست، اما موفقیت بازی Resident Evil 2، یک عنوان ریمیک داستان محور تکنفره در سبک وحشت بقا، این دسته از ناشران را از پتانسیل واقعی این عناوین آگاه کرد. درحال حاضر هم چندین پروژه مشابه مانند بازی Dead Space Remake به موفقیت رسیدهاند و بهنظر میرسد که ژانر وحشت دوران جدیدش را قدرتمند آغاز کرده است.