تحلیل و بررسی, مقاله

هر آنچه که باید درباره بازی Astro Bot بدانیم

محیط بازی

بازی Astro Bot اولین بازی عنوان پلتفرمر همنام پلی استیشن ۵ خواهد بود، اما چه چیزی موجب ماجراجویی این شخصیت دوست داشتنی می‌شود ؟ در عنوان آینده، شخصیت Astro و ربات‌های همراهش، پس از سقوط و خرابی سفینه مادر PS5 (اسم سفینه Astro) خود را به صورت پراکند در کهکشان‌های مختلف می‌یابند. حال، بازیکنان در نقش Astro این وظیفه را دارند که سفری را میان این کهکشان‌ها آغاز کنند و با استفاده از سفینه کوچکتر Dual Speeder (که شکل و شمایل یک کنترلر پلی استیشن 5 را دارد)، همراهان سرگردان این شخصیت را نجات دهند.

مراحل و کهکشان‌ها

یکی از مرتبط‌ ترین سوالاتی که می‌توان در مورد هر عنوان پلتفرمر مطرح کرد، مربوط به تعداد مراحل چنین عنوانی خواهد بود. استودیو Asobi و سونی تایید کرده‌اند که بازی Astro Bot یک پلتفرمر کاملا قابل توجه خواهد بود و بازیکنان می‌توانند ۸۰ مرحله مختلف را در شش کهکشان متفاوت، تجربه کنند. با توجه به ویدیوهای منتشر شده از این بازی، می‌توانیم انتظار تنوع محیطی زیادی را در این عنوان داشته باشیم.

دشمنان

به نظر می‌رسد که تنوع چیزی است که بازی Astro Bot روی آن تمرکز دارد و دشمنان بازی نیز از آن مستثنی نخواهند بود. در حالی که تعداد دقیق انواع دشمنانی که می‌توان در این بازی تجربه کرد، هنوز مشخص نیست، اما چندی از شخصیت‌های شرور عناوین قبلی آشنا در این بازی خضور خواهند داشت. علاوه براین، تایید شده است که بازی بیش از ۷۰ نوع دشمن جدید را نیز معرفی خواهد کرد که نوید چالش‌های متفاوت را به بازیکنان می‌دهد.

باس‌های بازی

در کنار رویارویی Astro با دشمنان متعدد پراکنده شده در سراسر کهکشان، او همچنین با بسیاری از باز‌های مهیب نیز روبرو خواهد شد. در حالی که تعداد باس‌های بازی هنوز تایید نشده‌ است، اما از باس‌های آشنای آن می‌توان به یک گوریل غول پیکر و یک اختاپوس عظیم، اشاره کرد. همچنین، به لطف ویدیوهای منتشر شده، می‌دانیم که بازیکنان با باس‌هایی جدید، از جمله یک مار بزرگ، مبارزه خواهند کرد.

حضور بیش از ۳۰۰ نوع ربات

با وجود بیش از ۸۰ مرحله، این سوال به وجود می‌آید که شخصیت Astro قرار است از چند ربات را در ماجراجویی میان کهکشانی خود نجات دهد؟ استودیو Asobi و کمپانی سونی هر دو تایید کرده‌اند که بازی Astro Bot دارای بیش از ۳۰۰ نوع ربات برای نجات دادن خواهد بود و مراحل داستانی معمولا شامل ۱۰ یا ۱۲ تا ربات خواهد بود. همچنین، ۱۵۰ تا از ربات‌های حاضر در بازی، ربات‌های VIP هستند.

حضور نمادین پلی استیشن 

بازی Astro’s Playroom در بحث ایستر اگ، شدیدا غنی بود و به نظر می‌ٰرسد که بازی Astro Bot نیز قرار است که از آن در این مورد پیشی بگیرد. ۱۵۰ تا از ربات‌های بازی، ربات‌های VIP هستند و هر یک از آن‌ها جلوه گر یکی از شخصیت‌های IPهای پلی استیشن در طول سال‌ها خواهند بود. علاوه بر این، انتظار می‌رود که برخی از مراحل این عنوان، از برخی از فرنچایزها و بازی‌های پلی استیشن الهام گرفته باشد.

سطوح دشواری

یک عنوان پلتفرمر سه بعدی مانند بازی Astro Bot، مخاطبان زیادی را در تمامی گروه‌های سنی پوشش می‌دهد و این بدان معنی است که بازی طیف گسترده‌ای از سطوح دشواری را به همراه خواهد داشت. به طور خلاصه، مراحل مختلف بازی بر اساس میزان سختی آن‌ها دسته بندی می‌شوند. بسیاری از مراحل داستان اصلی بازی، میزان دشواری آسان یا نرمال را دارند و برای بیشتر مخاطبان قابل تجربه است. با این حال، بازیکنان همچنین می‌توانند انتظار چالش‌های پلتفرمینگ را نیز داشته باشند که به عنوان مراحل سخت دسته بندی می‌شوند و برای کسانی که دوست دارند نهایت تلاش خود را محک بزنند، مناسب است.

کنترلر دوال‌سنس

بازی Astro’s Playroom هنوز به عنوان بهترین بازی برای به رخ کشیدن قابلیت‌های کنترلر پلی استیشن 5 به شمار می‌رود و استودیو Asobi اعلام کرده که قصد دارد این کار را در بازی Astro Bot نیز ادامه دهد. با این اوصاف، می‌توان انتظار پیاده‌سازی بهتر قابلیت‌های بازخورد هپتیک و تریگرهای تطبیقی کنترلر دوال‌سنس را، در کنار بسیاری از ویژگی‌های جدید از جمله گزینه‌های دسترسی متفاوت، داشته باشیم.

موتور بازی‌سازی به روز شده

بازی Astro Bot نیازی ندارد که با جلوه‌های بصری‌اش، انتظاراتی را که بازیکنان از عناوینی مانند سری بازی God of War یا سری بازی Horizon دارند را برآورده کند، اما بازی همچنان جذاب و پر جنب و جوش به نظر خواهد رسید. طبق گفته استودیو Asobi، بسیاری از این جذابیت‌ها ناشی از به روز شدن موتور بازی‌سازی این عنوان خواهد بود. کارگردان بازی، نیکلاس دوست (Nicolas Doucet)‌ در این رابطه در گفت و گویی با جولین کیز‌ (Julien Chièze)، یک یوتیوبر، گفت :«نمی‌دانم که آیا لازم است که دیدن این تفاوت‌ها ساده باشد یا خیر. شاید برای درک آن لازم باشد که بازی Astro Bot را در کنار بازی Astro’s Playroom قرار دهیم. ما به صورت کامل موتور بازی‌سازی استودیو را به روز کرده‌ایم و این به ما اجزاه می‌دهد که بازی Astro Bot زیباتر به نظر برسد و ویژگی‌های فیزیکی و جزئیات بیشتری را به نسبت بازی Astro’s Playroom، ارائه دهد.»

عدم پشتیبانی از هدست واقعی مجازی

با توجه به اینکه بازی Astro Bot Rescue Mission یک عنوان عالی برای هدست‌های PSVR بود، جای تعجبی نیست که بسیاری انتظار داشته باشند که محتوای Astro بیشتری را در فضای واقعیت مجازی تجربه کنند. با این حال، وضعیت این چنین نخواهد بود. به گفته نیکلاس دوست، بازی Astro Bot از همان ابتدای عرضه از قابلیت واقعیت مجازی پشتیبانی نخواهد کرد و از ابتدای کار ساخت این عنوان، قرار نبوده که چنین ویژگی‌ای در بازی گنجانده شود. او در صحبتی با وب‌سایت Push Square در مورد این موضوع توضیح داد که :«در بحث بازی‌های واقعیت مجازی و بازی‌های مانند بازی Astro، اگر بخواهیم یک نسخه واقعیت مجازی از آن بازی بسازیم، بازی باید کاملا برای چنین رسانه‌ای طراحی شود. برخی از بازی‌ها، از جمله بازی‌های اول شخص، این توانایی را دارند که تجربه‌ای ترکیبی از این رسانه را ارائه دهند، زیرا شباهت‌های زیادی در آن دیده می‌شود. اما در مورد ما، فلسفه طراحی بازی Astro Bot با بازی Astro’s Playroom شدیدا متفاوت است. از همان ابتدا ما به دنبال گسترش جهان بازی Astro’s Playroom بودیم و می‌خواستیم که جهان Astro را در یک صحنه بزرگ به نمایش بگذاریم، بنابراین از همان ابتدای کار ما روی پیاده‌سازی واقعیت مجازی تمرکز داشتیم.»

لغو پیاده‌سازی یک ساختار جهان باز

ساختار مبتنی بر سطح همان چیزی است که ما در بسیاری از پلتفمر‌ها، چه دو بعدی و چه سه بعدی، می‌بینیم. بازی Astro Bot هم به همین شکل است، اما اگر همه چیز به گونه‌ دیگری پیش می‌رفت، ممکن بود ما بتوانیم بازی Astro Bot را در یک جهان باز تجربه کنیم. نیکلاس دوست در مصاحبه‌ای با مجله EDGE فاش کرد که در ابتدای ساخت این عنوان، یک رویکرد جهان باز برای بازی Astro Bot در نظر گرفته شده بود، اما استودیو Asobi درنهایت به سمت ساختار مبتنی بر سطح رفت، زیرا به گفته او :«این دقیقا همان چیزی بود که به ما قابلیت کنترل تنوع در بازی را داد.»


حجم بازی

بازی Astro Bot در زمان انتشار در تاریخ ششم سپتامبر (۱۶ شهریور ۱۴۰۳)، به مقدار نسبتا قابل توجهی از فضای ذخیره‌سازی در پلی استیشن ۵ نیاز خواهد داشت. طبق اطلاعاتی که در پشت جعبه‌های فیزیکی این بازی مشاهده شده، بازی Astro Bot به ۶۶ گیگابایت فضای خالی نیاز دارد. در مقایسه، بازی Astro Bot Rescue Mission و بازی Astro’s Playroom به ترتیب به چیزی در حدود ۸ گیگابایت و ۱۱ گیگابایت فضای خالی ذخیره‌سازی برای نصب نیاز داشتند.

طول بازی

استودیو Asobi، بازی Astro Bot را به عنوان یک بازی واقعا بزرگ توصیف کرده و می‌توان انتشار داشت که بزر‌گ‌ترین بازی‌ای در مجموعه Astro خواهد بود که تجربه خواهیم کرد. اما به پایان رساندن بازی چقدر طول خواهد کشید؟ به گفته توسعه‌دهنده بازی، کل بازی Astro Bot در حدود ۱۲ الی ۱۵ ساعت به طول خواهد انجامید که برای یک عنوان پلتفرمر سه بعدی، طولانی به نظر می‌رسد. برای مقایسه، برای به پایان رساندن بازی Astro Bot Rescue Mission، بازیکنان باید چیزی در حدود هشت الی ۱۰ ساعت در بازی وقت صرف می‌کردند.

بسته گسترش دهنده

از نظر ظاهری، بازی Astro Bot در زمان عرضه یک ماجراجویی غنی را ارائه می‌دهد، اما استودیو Asobi قصد دارد که پس از انتشار، محتوای بیشتری را برای این بازی عرضه کند. تایید شده است که بازی Astro Bot پس از مدت کوتاهی از عرضه، یک بسته گسترش‌دهنده جدیدی را دریافت خواهد کرد. اما این محتوای جدید چه هستند و چه انتظاراتی را می‌توان داشت؟ با توجه به نحوه مدیریت محتوای پس از عرضه بازی Astro’s Playroom توسط استودیو Asobi، احتمالا در حداقلی‌ترین حالت می‌توان انتظار اضافه شدن ربات‌های جدید برای نجات داد (که احتمالا برخی از آن‌ها ربات‌های VIP خواهند بود) را داشت.

قیمت

کمپانی سونی در زمان ظهور پلی استیشن ۵، استاندارد قیمتی ۷۰ دلاری را برای عناوین مهم و پرچم‌دار خود اتخاذ کرد. با این که به نظر می‌رسد که بازی Astro Bot یکی از هیجان‌انگیزترین عناوین سال میلادی جاری باشد، اما این ناشر قصد دارد که این بازی را با قیمت پایین‌تری در دسترس مردم قرار دهد. از این رو، نسخه استاندارد بازی Astro Bot در زمان عرضه، قیمتی معادل ۶۰ دلار خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *