مدتی از انتشار بازی Hogwarts Legacy برای ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن 5 و کامپیوتر میگذرد و همانطور که انتظار داشتیم این بازی بزرگترین عنوان ساخته شده از دنیای جادویی هری پاتر است. البته بازی Hogwarts Legacy میتوانست تجربه بسیار بهتری ارائه کند و اگر برخی کم و کاستیها از سوی سازندگان وجود نداشت، این بازی به تجربه بسیار قابلباورتری از دنیای جادوگری تبدیل میشد. در ادامه مطلب به 10 موضوع که جای خالیشان در بازی Hogwarts Legacy حس میشود اشاره میکنیم.
برنامه درسی واقعی
سازندگان این بازی یکی از بزرگترین برگهای برنده خود برای خلق تجربه رویایی طرفداران هری پاتر را نادیده گرفتند. برنامه درسی مدرسه هاگوارتز میتوانست شدیدا حس و حال تجربه این بازی را دگرگون و بازیکنان را برای ساعتهای بسیار طولانی محو کلاسهای درسی جادوگری کند. یادگیری اسپلها، تهیه و آپگرید معجونها و خیلی از فعالیتهای دیگر این بازی میتوانستند در کلاسهای درسی انجام شوند تا علاوه بر لذتبخشتر کردن پیشرفت در بازی، آرزوی دانش آموزی در هاگوارتز را برای طرفداران هری پاتر محقق کنند.
امتحان O.W.L
بعد از اینکه تمام مراحل فرعی، پازلها و داستانهای بازی را تمام کنید و به سطح 34 برسید، دانش آموزان آماده امتحان OWL (سطح جادوگری معمولی) میشوند. امتحان نهایی دانش آموزان سال پنجمی که ترکیبی از آزمون تشریحی و عملی برای اثبات تواناییهای جادوگری آنهاست. متأسفانه تمام مراحل امتحان OWL در کاتسین اتفاق میافتد و این امتحان بخشی از محتوای پایانی بازی نیست. تواناییهای بازیکن میتوانست روی میزان سختی امتحان تاثیرگذار باشد و سازندگان میتوانستند از پتانسیل بالای این امتحان برای تشویق بازیکنان به امتحان دادن و دریافت اسپلهای قدرتمند و تواناییهای جدید استفاده کنند. یک پتانسیل از دست رفته دیگر که میتوانست تجربه این بازی را بسیار لذتبخشتر کند.
وردهای جادویی بیشتر
دنیای هری پاتر پر شده از وردهای جادویی و فقط حدود 80 ورد مختلف در کتابها وجود دارند، اما وردهای جادویی بازی Hogwarts Legacy تنوع چندان زیادی ندارند. البته تمام وردهای کلاسیک این مجموعه مانند وینگاردیوم لویوسا و آوادا کدورا در بازی حضور دارند، اما تنوع این وردها میتوانست بسیار بیشتر باشد و محدودیتهای حال حاضر استفاده از یک ورد برای یک نوع خاص جادو را کمتر کند.
خلاقیت در طراحی ویژگیهای مخصوص آیتمهای پوشیدنی
با اینکه این بازی تمرکز زیادی روی لوت کردن نمیکند، مقدار زیادی لوت و آیتم پوشیدنی در هاگوارتز وجود دارد که میتوانستند کمک شایانی به عمیقتر کردن نقش آفرینی این بازی بکنند. تاثیر بسیاری از این آیتمهای پوشیدنی ساده و بدون خلاقیت است. آنها معمولا شدت آسیب رساندن انواع خاص جادو را زیاد میکنند یا میزان آسیب دیدن از انواع خاص دشمنان را کاهش میدهند. اگر ویژگی مخصوص این آیتمها روی نحوه عملکرد اسپلهای جادو تاثیر میگذاشت عمق گیمپلی بازی بیشتر و نحوه پیشروی هر بازیکن نسبت دیگری متفاوت میشد.
محتوای اضافی بعد از پایان خط داستانی بازی
از آنجا که برای پیروزی در مسابقات بین گروهی باید به سطح 34 برسید، عموم بازیکنان فکر میکنند که این سطح، آخرین سطح بازی است. با رسیدن به سطح 34 تمام مراحل فرعی انجام شدهاند و محتوای خاصی در بازی باقی نمانده است. با این حال، سطح 34 انتهای بازی نیست و همچنان میتوانید تا سطح 40 خود را ارتقا دهید. رسیدن به این سطح تنها با جمعآوری XP از مبارزات ممکن است و خبری از دریافت XP از محتویات اضافی پس از اتمام مراحل داستانی بازی نیست. بازیهای جهان باز معمولا باید برنامهای برای ارائه محتوا پس از اتمام مراحل اصلی و فرعی داشته باشند اما این بازی کمترین تلاش را برای سرگرم نگه داشتن بازیکنان بعد از اتمام مراحل اصلی و فرعی انجام میدهد.
کوییدیچ
قبل از انتشار بازی Hogwarts Legacy هم میدانستیم که مسابقات کوییدیچ بخشی از آن نخواهد بود و این موضوع حتی در داستان بازی هم توجیه میشود. با این حال، سازندگان نمیتوانند تا ابد پشت بهانهها پنهان شوند. کوییدیچ میتواند بهعنوان یک محتوای دانلودی به بازی اضافه شود و یک سرگرمی رویایی برای طرفداران باشد. حتی میتوان این ورزش را به شکل یک حالت بازی جداگانه، با توانایی و ابزار مخصوص هر پست، همراه با تورنومنتهای آنلاین و آفلاین به بازی اضافه کرد.
فضای بیشتر برای آیتمها
در ابتدای بازی با 20 جای خالی آیتم کار خود را آغاز میکنید. البته این تعداد اصلا کافی نیست و بهسرعت آنها را پر خواهید کرد. بعد از انجام بعضی از مراحل فرعی، میتوانید تعداد آن را به 40 برسانید اما این عدد هم کافی بهنظر نمیرسد. مشخص نیست که چرا در بازی یک صندوقچه برای ذخیره کردن آیتمهای مورد نیاز وجود ندارد و بازیکن مجبور به گلچین و استفاده از آیتمهای خود است.
امکان ساخت و ذخیره لوداوت
اگر فضای انبار آیتمها و تنوع اسپلهای جادویی بیشتر شوند، بازی Hogwarts Legacy قطعا به لوداوت (Loadout) هم احتیاج پیدا میکند. لوداوتها حتی در وضعیت حال حاضر بازی هم بسیار کارآمد هستند و اگر میتوانستیم چند ست کامل اسپلها، ابزار و قابلیتهای مورد نظر برای انواع مختلف مبارزه را از پیش آماده کنیم، گیمپلی و مبارزات بازی بسیار لذتبخشتر میشدند. علاوه بر بیلدهایی که در مبارزه با انواع خاص دشمنان مؤثر هستند، میتوان خلاقیت بیشتری بهخرج داد و بیلدهایی مخصوص کاوش در محیط یا تمرکز روی اسپلهای جادویی ساخت.
عواقب استفاده از نفرینها
غیر از اینکه بسیاری از تصمیمات بازیکن تاثیری روی داستان و جهان بازی نمیگذارند، اینکه استفاده از نفرینها هم عواقبی برای بازیکن ندارد، شدیدا در جهان جادوگری هری پاتر غیرمنطقی است. در کتابها، استفاده از تنها یک نفرین نابخشودنی برای حبس ابد در آزکابان کافیاست، اما در بازی Hogwarts Legacy میتوانید مثل نقل و نبات از آواداکادورا استفاده کنید و هیچ جریمهای هم نپردازید.
استفاده از جادوهای ممنوعه میتوانست تاثیرات جذابی روی گیمپلی داشته باشد. تغییر پایان بازی یا باز شدن یک مبارزه اختیاری با دمنتورها میتوانستند بعضی از عواقب استفاده از نفرینهای ممنوعه باشند. حتی میشد سیستمی مانند بازی Fable طراحی کرد تا با استفاده بیشتر از جادوهای تاریک توسط بازیکن، ظاهر شخصیت به آرامی سیاه و شیطانیتر شود. هرکدام از این گزینهها میتوانستند از اخطارهای ساده و بیمعنی همکلاسیها بهتر باشند.
محدودیت ساعت رفت و آمد
از آنجا که هیچ برنامه درسی خاصی در بازی وجود ندارد، اعمال محدودیت رفت و آمد در مدرسه بیمعنی است. البته مراحل داستانی بازی به اشکال مختلف محدودیت رفت و آمد را محدود میکنند تا مجبور به انجام مراحل مخفیکاری شوید. اگر مخفیکاری در این بازی دلیل منطقی داشت، انجام آن بسیار لذتبخش و منطقیتر میشد. برای مثال، سازندگان میتوانستند ساعت داخل بازی را با هر ماموریتی که بازیکن انجام میدهد جلو ببرند تا با تاریک شدن هوا در روستای هاگزمید یا مدرسه هاگوارتز، دلیل موجهای برای مخفیکاری در بازی وجود داشته باشد.
در این صورت، دستگیر شدن هم میتوانست عواقب مهمی مانند اخطار گرفتن از بعضی پروفسورها یا کم شدن امتیاز از گروه داشته باشد. این عواقب، ارزش استفاده از راههای مخفی مدرسه را بالا میبردند و بازیکن را تشویق میکردند تا برای جلوگیری از دستگیر شدن و رفت و آمد آزادانه در مدرسه از آنها استفاده کند.
بازی Hogwarts Legacy برای کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شده است. نسخه پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان این بازی در تاریخ چهار آپریل (15 فروردین) و نسخه نینتندو سوییچ در تاریخ 25 جولای (سه مرداد) منتشر خواهد شد.