استودیو Arkane طی سالیان اخیر با ساخت عناوینی نظیر بازی Prey یا سری بازیهای Dishonored، جایگاه قابل توجهی را به دست آورده و کمتر بازیکنی نسبت به محصولات جدید این استودیو بیتوجه است. ساخته بعدی این استودیو، بازی Redfall است که در آیندهای نزدیک عرضه خواهد شد. این بازی در قیاس با بازیهای قبلی، تفاوتهای بسیار زیادی دارد. تفاوتهای مطرح شده، بیشتر از هرچیزی در سیستم گیم پلی و جهان سازی قابل رویت است. بازی Redfall هماکنون به صورت انحصاری برای تمامی پلتفرمهای مایکروسافت شامل کامپیوتر و کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس تولید شده است. این عنوان برای تاریخ 2 می 2023 (12 اردیبهشت 1402) برنامه ریزی شده و از آنجا که فاصله زمانی نسبتا اندکی تا انتشار رسمی آن باقی مانده، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی تمامی اطلاعات موجود در مورد بازی Redfall بپردازیم.
جهان بازی
استودیو Arkane در گذشته بازیکنها را به مناطق فانتزی فوق العادهای برده است، شهر طاعون زده Dunwall از بازی Dishonored به شمار رود. اما میزان حساسیت عوامل این استودیو در خلق جهانی تازه و شاید منطقهای نو با هدف خلق یک فرنچایز جدید، در بازی Redfall بیشتر از هرزمانی بوده است. در جریان این عنوان بازیکنها در یک جزیره نسبتا دور افتاده در بخش ساحلی ماساچوست به نام ردفال قرار میگیرند. برای این منطقه جزئیات محیطی قابل توجهی طراحی شده و به خوبی احساس یک شهر آمریکایی را به مخاطب القا میکند. مطابق آنچه که در تریلرهای بازی به نمایش گذاشته شده، این منطقه در گذشته به عنوان یک محل تفریحی شناخته میشده و مملو از فروشگاهها یا زمینهای بیسبال است. با این حال، همه چیز در بازه زمانی شروع اتفاقات بازی تغییر پیدا کرده و اینبار مملو از خطرات مختلف است.
داستان
همانطور که ذکر شد، شهر ردفال در گذشته محیطی کاملا آرام بوده و به عنوان یک منطقه تفریحی شناخته میشده است. این شهر هماکنون با خطراتی که از جانب خون آشامها تمامیت آن را تهدید میکند، مواجه است و کنترل آن در دست این موجودات شیطانی قرار دارد. در قدم نخست، آنها مانع از تابش نور خورشید به شهر ردفال شده تا این منطقه به صورت کامل در یک سایه همیشگی باشد. بنابراین حتی در طول روز نیز میزان نور خورشید به مقدار اندکی در جهان بازی دیده میشود. خون آشامها حتی راههای ورودی به شهر از سمت دریا را نیز بستهاند و شهر ردفال را به صورت کامل قرنطینه کردهاند. به همین منظور، هیچکس امکان ورود یا خروج از این منطقه را نخواهد داشت.
این موضوع که منبع و ریشه اصلی خون آشامهای حاضر در شهر ردفال چه چیزی است، هنوز مشخص نیست و احتمالا یکی از معماهای بزرگ داستان بازی خواهد بود. البته استودیو سازنده تایید کرده است که پاسخ این سوال، صرفا یک سری اتفاقات ماورالطبیعه نخواهد بود و عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند. مطابق آنچه که تا به امروز اعلام شده، فعالیتهای یک شرکت بزرگ در زمینه کشف داروهای اختصاصی برای بیماریهای لاعلاج نقش موثری را در شکلگیری این موجودات داشته است. با در نظر داشتن اطلاعات مطرح شده، در جریان بازی Redfall بازیکنها با کنترل یکی از چند شخصیت قابل بازی این عنوان میبایست ضمن مبارزه با خون آشامهای حاضر در شهر ردفال، ماموریتهای مختلفی را به منظور پاکسازی برخی مناطق و دستیابی به اطلاعاتی که مرتبط با ریشه اتفاقات گذشته است، انجام دهند.
شخصیتهای قابل بازی
در جریان بازی Redfall بازیکنها قادر خواهند بود تا از میان چهار شخصیت قابل کنترل، یک مورد را انتخاب کنند. هریک از این شخصیتها دارای تواناییها و پیشینه داستانی منحصر به فردی در قیاس با دیگری است.
- لیلا الیسون: با داشتن مدرک مهندسی زیست پزشکی از دانشگاه واقع در شهر ردفال، لیلا به عنوان یکی از محققین اصلی سازمان Aevum مشغول انجام فعالیتهای به خصوصی در زمینه دست یابی به یک دارو ویژه بود. آخرین چیزی که او پیش از حمله خون آشامها به یاد دارد، وقوع یک سری اتفاقات وحشتناک در تاسیسات سازمان مذکور است. با وقوع این دسته از اتفاقات نامشخص، لیلا قدرتهای فرابشری ویژهای را کسب کرده و به عنوان جادوگر گروه پروتاگونیستهای بازی شناخته میشود. از جمله تواناییهای این شخصیت میتوان به جا به جا کردن آیتمها و اشیا مختلف حاضر در محیط اشاره کرد.
- دویندر کراوزلی: دویندر یک اینفلوئنسر حرفهای در زمینه جانورشناسی است و به صورت پاره وقت تحقیقات مختلفی را در مورد اتفاقات ماورالطبیعه انجام میدهد. او به صورت خودجوش و برای ثبت تمامی اتفاقات رخ داده شهر ردفال، وارد این منطقه میشود. با این حال، پس از گذشت مدت زمان اندکی دویندر وادار میشود تا سلاحهای اختصاصیاش را طراحی و خلق کند تا در کنار سایر شخصیتهای بازی به مبارزه با خون آشامها بپردازد. با در نظر داشتن تواناییهای این شخصیت در خلق سلاحها، میتوان انتظار داشت که یک نوع سیستم کرفتینگ در بازی Redfall وجود خواهد داشت.
- رمی د لا روزا: این شخصیت یک مهندس رباتیک و عضو نیروهای نجات گارد ساحلی ایالات متحده است. رمی دارای یک ربات ویژه بوده که همواره او را همراهی میکند و در زمینه مبارزات تاثیر قابل توجهی را دارد.
- جیکوب بویر: شخصیت جیکوب در نگاه اول احتمالا بسیاری از اشخاص را به یاد اودین، خدای خدایان اساطیر نورس خواهد انداخت. جیکوب یکی از چشمهایش را از دست داده و همواره توسط یک کلاغ همراهی میشود. مهارت اصلی جیکوب استفاده از سلاحهای گرم و انجام شلیکهای دقیق به خون آشامها است.
جهان باز بودن بازی Redfall
یکی از جاه طلبانهترین اقدامات استودیو Arkane در توسعهی بازی Redfall، بدون شک ساخت این عنوان در قالب یک اثر جهان باز به شمار میرود. برخلاف ساختههای پیشین این استودیو نظیر سری Dishonored یا بازی Deathloop، این بازی آزادی عمل کاملی را در اختیار بازیکنها قرار خواهد داد و به عنوان اولین ساخته جهان باز این استودیو شناخته میشود. مشخصا جهان گسترده این بازی شامل مناطق و مکانهای به خصوصی خواهد بود که درون اکثریت آنها NPCها یا دشمنان متعددی حضور یافتهاند. از جمله مکانهای تایید شده برای نقشه این عنوان میتوان به جنگلهای تاریک و دلهره آور یا فانوس دریایی شهر ردفال اشاره کرد.
ساختار کلی بازی
با در نظر داشتن این نکته که با یک بازی جهان باز مواجه هستیم و میدانیم که هدف اصلیمان بیرون راندن خون آشامها از شهر ردفال و فرستادنشان به اعماق جهنم است، احتمالا ساختار کلی به این صورت خواهد بود که بازیکنها شروع به پاکسازی منطقه به منطقه از جهان بازی خواهند کرد. در کنار این موضوع، میدانیم که خانههای امن متعددی در سرتاسر نقشه در دسترس خواهند بود و بازیکنها با مراجعه به آنها و ملاقات با NPCهای مختلف، ماموریتهای فرعی و اصلی بازی را دریافت خواهند کرد. در این بین بازیکنها ضمن مقابله با خون آشامهای حاضر در هر منطقه و از بین بردن رهبر اصلی هریک از این مناطق، میبایست با یک خطر جدیتر نیز مقابله کنند. طبق اطلاعات موجود، هرچه میزان فعالیتتان در زمینه انجام ماموریتهای فرعی و کشتن خون آشامها بیشتر شود، دشمنان رده بالا گونه به خصوصی از خون آشامها تحت عنوان The Rook را برای کشتن شما ارسال خواهند کرد.
جزئیات بخش co-op بازی Redfall
یکی دیگر از تغییرات موجود میان بازی Redfall و ساختههای پیشین استودیو Arkane به قرارگیری بخش اعظمی از تمرکز سیستم گیم پلی بازی روی حالت co-op بازمیگردد. با در نظر داشتن این نکته که بازی چهار شخصیت قابل کنترل متفاوت در اختیار بازیکنها قرار میدهد، اشخاص میتوانند در قالب گروههای چهار نفره مشغول به انجام فعالیتهای مختلف شوند. تجربه بازی به صورت حالت چند نفره سبب میشود تا بازیکنها با تشکیل یک تیم به خصوص، به بهترین شکل از توانایی هرشخصیت در راستا از بین بردن خون آشامها استفاده کنند. یکی از نکات قابل توجه در مورد حالت co-op بازی Redfall، این موضوع است که بازیکنها و اعضا هر تیم لزوما نیاز نیست که همواره در کنار یکدیگر قرار داشته باشند. بلکه اشخاص میتوانند بنابر میل شخصیشان از سایر اعضا تیم جدا شده و مسیر دیگری را پیش بگیرند.
از طرفی، هر چهار بازیکن قادر خواهند بود تا یک شخصیت مشابه را انتخاب کنند. با این وجود به لطف تنوع سلاحهای موجود در جهان بازی و بیلدهای مختلفی که هر بازیکن میتواند برای شخصیتش طراحی و خلق کند، احتمالا راه و روش تجربه بازی برای هر بازیکن در صورت انتخاب یک شخصیت مشابه، کاملا متفاوت خواهد بود. البته در این بین باید خاطر نشان کرد که استودیو سازنده تاکید داشته است که بازی همچنان در حالت تک نفره نیز تجربه فوق العادهای را برای بازیکنها رقم میزند و اگر اشخاص هیچگاه به سراغ حالت co-op نروند، همچنان از گیم پلی این عنوان لذت خواهند برد.
جزئیات بخش تک نفره
اگرچه که احتمالا بازی Redfall به صورت co-op تجربهی هیجان انگیزتری را برای اشخاص رقم خواهد زد، اینگونه به نظر میرسد که حالت تک نفره نیز ویژگیهای به خصوصی را به همراه دارد. استودیو Arkane همواره تاکید داشته است که این بازی برای خلق یک تجربه داستان محور توسعه یافته و در این زمینه کاملا مشابه با آثار پیشین آنها است. عوامل این استودیو حتی پیشنهاد میکنند که بازیکنها اولین دور تجربهشان را به صورت تک نفره انجام دهند و سپس به سراغ حالت چند نفره بروند. مشخصا اگر بخواهید این عنوان را به تنهایی تجربه کنید، استایل کلی گیم پلی بازی و تجربه نهاییتان کاملا متفاوت خواهد بود. در هنگام تجربه بخش تک نفره، هیچگونه هوش مصنوعی شما را همراهی نخواهد کرد. همچنین اگرچه در حالت co-op گیم پلی بازی اکشنتر و هیجانیتر است، در حالت تک نفره بازیکنها میبایست با اختیاط بیشتری در محیطها قدم بگذارند و راههای متفاوتی را برای انجام ماموریتهایشان پیش بگیرند. درجه سختی بازی نیز در هر دو حالت co-op و تک نفره متفاوت است. برای مثال در هنگام تجربه بخش چند نفره، با در نظر داشتن این امر که گروهتان از چه تعداد بازیکن تشکیل شده است، با تعداد دشمنان متفاوتی مواجه خواهید شد؛ به این نکته نیز توجه داشته باشید که میزان سرسختی و قدرت دشمنان باتوجه به تعداد اعضا گروهتان تغییر پیدا میکند. با این حال، در زمان تجربه بازی به صورت تک نفره درجه سختی بازی کاهش یافته تا کار برای بازیکن آسانتر شود.
سلاحها و سیستم پیشرفت بازی Redfall
درحالیکه بدون شک شخصیت انتخابیتان تاثیر قابل توجهی را روی تجربه نهاییتان از گیم پلی بازی میگذارد، این موضوع که چه سلاح یا توانایی را انتخاب میکنید و چه نوع بیلدی را برای شخصیتتان میسازید، به همان اندازه روی تجربهتان تاثیر دارد. مطابق آنچه که توسط استودیو Arkane اعلام شده، تنوع بیلدها برای هرشخصیت نقش بسیار مهمی را در گیم پلی بازی دارا است و اگر دو بازیکن به صورت همزمان شخصیت لیلا را انتخاب کرده باشند، بیلد نهایی آنها تعیین کننده میزان اثرگذاری آن شخصیت در هنگام انجام فعالیتها خواهد بود. سلاحهایی نظیر اسنایپر رایفل یا شاتگان در دسترس بازیکنها هستند و اشخاص میتوانند به سلاحهای تخصصی بیشتری نظیر لانچرها دسترسی یابند. در این بین، امکان ارتقا و خصوصی سازی سلاحها نیز وجود دارد و با یافتن لوتهای بهتر، میتوان تغییرات مختلف را در آنها ایجاد کرد. البته نباید از این مسئله غافل شد که امکان ارتقا سطح تواناییهای مختلف هر شخصیت نیز وجود خواهد داشت.
وجود مکانیزمهای مختلف در سیستم گیم پلی
همانطور که مطرح شد، استودیو سازنده بازی Redfall عقیده دارد که در کنار وجود یک بخش co-op هیجان انگیز، انجام بازی به صورت تک نفره نیز تجربه منحصر به فردی را برای تمامی بازیکنها رقم خواهد زد. در راستا تحقق این هدف، تیم توسعه دهنده مکانیزمهای متعددی را در سیستم گیم پلی بازی گنجانده و اشخاص میتوانند برای انجام ماموریتهایشان صرفا به دل دشمنان زده یا با انجام امور مخفیکاری از مناطق عبور کنند. با وجود تنوع قابل توجه سلاحهای بازی و تواناییهای اختصاصی هرشخصیت، مشخصا بازیکنها با استفاده از خلاقیت ذهنیشان میتوانند راههای متفاوتی را برای اتمام هر ماموریت امتحان کنند. امکان انجام فعالیتها به صورت دلخواه همواره جز ویژگیهای اصلی بازیهای استودیو Arkane بوده و این ویژگی در اکثریت ساختههای آنها قابل مشاهده و تجربه است.
آشیانههای متعلق به خون آشامها
از آنجا که با یک عنوان جهان باز طرف هستیم، مشخصا انتظار میرود که جهان بازی Redfall شامل مناطق متعدد و متنوعی باشد تا بازیکن هیچگاه از گشت و گذار در محیط بازی خسته نشود و احساس تکراری شدن محیط به اشخاص دست ندهد. یکی از ناحیههای تایید شده برای این اثر، آشیانههای اختصاصی متعلق به خون آشامها است. این دسته از نواحی در سرتاسر نقشه بازی پراکنده شدهاند و به صورت کامل تحت کنترل دشمنان قرار دارند. بازیکنها میبایست به این مناطق به چشم یک چالش نگاه کنند و با ورود به آنها تا انتها مسیر پیش رفته و قلب تپنده موجود در اعماق هر منطقه را از بین ببرند. پس از مبارزه با خون آشامهای متعدد و از بین بردن قلب مذکور، شما فرصت محدودی را به منظور جمع آوری لوتها و سپس فرار کردن از این آشیانهها دارید.
انوع دشمنان حاضر در جهان بازی
با ورود به شهر ردفال، بازیکنها متوجه میشوند که توسط گونههای مختلفی از دشمنان محاصره شدهاند. در میان آنها انسانها مزدوری دیده میشوند که به صورت کامل تحت سلطه خون آشامهای بالا رده درآمدهاند. با این حال، مشخصا دشمن اصلی پروتاگونیستهای بازی خون آشامها هستند و میدانیم که این دسته از دشمنان دارای شکلها و سایزهای مختلفی خواهند بود. برخی از آنها تحت عنوان Watchers معرفی شدهاند و بلافاصله پس از رویت مورد مشکوک به سایر همراهانشان اعلام خطر میکنند. گروه دیگر خون آشامهای این بازی Anglers نام دارند؛ آنها با سرعت قابل توجهی حرکت میکنند و میتوانند با شلیک کردن پرتوهای انرژی صدمات گستردهای را به شخصیتتان بزنند. یکی دیگر از گونههای متعدد دشمنان حاضر در جهان بازی Shrouds هستند که میتوانند تمامی روشنایی یک منطقه به خصوص را از بین برده و بازیکن را در تاریکی مطلق قرار دهند. هریک از این گونهها دارای نقاط قوت و ضعف اختصاصیشان هستند و بازیکنها برای از بین بردن آنها نیازمند راه و روش ویژهای خواهند بود. بدون شک تنوع خون آشامهای بازی Redfall به موارد مذکور، محدود نمیشود و باید دید که تیم سازنده از آنها رونمایی خواهد کرد یا امر آشنا شدن با سایر گونهها را به بازیکنها محول میکند!
اتصال همیشگی به اینترنت
بازی Redfall به صورت دائمی نیازمند اتصال اینترنت خواهد بود. بدون شک اتصال اینترنت به منظور تجربه بخش co-op کاملا منطقی است، اما بازیکنها برای بخش تک نفره بازی نیز نیاز به اینترنت داشته و نمیتوانند این بخش را به صورت آفلاین تجربه کنند. البته استودیو سازنده در حال برطرف سازی این مشکل بوده و انتظار میرود که پس از گذت مدت زمان اندکی از انتشار بازی، آپدیت به خصوصی در این زمینه منتشر شده و امکان تجربه بخش کمپین بدون نیاز به اینترنت برای بازیکنها فراهم خواهد شد.
نبود خریدهای درون برنامهای
در جریان تریلرهای اخیر بازی جدید استودیو Arkane تایید شد که این عنوان فاقد هرگونه فروشگاه یا خریدهای درون برنامهای است. بنابراین تمامی آیتمهای مرتبط با خصوصی سازی ظاهر شخصیتها یا آیتمهایی نظیر سلاحها به صورت کامل در طول تجربه بازی قابل دستیابی خواهند بود. البته صرفا آیتمهای خصوصی سازی نسخه Deluxe بازی، نیازمند پرداخت هزینه بیشتر در قیاس با نسخه استاندارد بازی Redfall هستند. علاوهبر این، میدانیم که این بازی بیشترین میزان پشتیبانی پس از عرضه را در تاریخ استودیو سازنده دارا است. هنوز مشخص نیست که محتواهای در نظر گرفته شده برای دوران پس از انتشار این عنوان شامل چه مواردی است. اما گفته میشود که این نوع محتواها شامل شخصیتهای قابل بازی، سلاحها، دشمنان و آیتمهای جدید است.
سیستم مورد نیاز برای بازی Redfall
میدانیم که بازی Redfall برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به همراه پلتفرم کامپیوتر توسعه یافته است. استودیو سازنده به تازگی از حداقل سیستم مورد نیاز این عنوان برای PC رونمایی کرده و کاربران این پلتفرم میبایست حتما نیم نگاهی را به لیست قطعات منتشر شده، داشته باشند.
حداقل سیستم مورد نیاز:
- سیستم عامل: ویندوز 10 (64 بیت)
- پردازنده: AMD RYZEN 5 1600 یا Intel Core i5-8400 2.80GHz
- رم: 16 گیگابایت
- کارت گرافیک:AMD Radeon RX 580 یا Nvidia GeForce GTX 1070
- فضا مورد نیاز: 100 گیگابایت