اخبار

بازی Starfield قرار بود انحصاری پلی استیشن باشد!

دادگاه مایکروسافت مقابل FTC ادامه دارد و به لطف آن اکنون دلیل واقعی خرید کمپانی بتسدا توسط مایکروسافت را فهمیدیم؛ ترس از انحصاری شدن Starfield روی پلی استیشن!

فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، در جریان دادگاه فاش کرد که سونی دائم به ناشران پول می‌دهد تا از انتشار بازی‌هایشان روی ایکس باکس جلوگیری کند، و این باعث شد مایکروسافت به این نتیجه برسد که برای زنده ماندن در رقابت باید بتسدا را خریداری کند.

هنگامی که زنیمکس را خریداری کردیم، یکی از عوامل تاثیرگذار روی تصمیمان این بود که سونی معامله‌ای برای Deathloop و Ghostwire Tokyo ترتیب داده بود، که به بتسدا پول دهد تا این بازی‌ها برای ایکس باکس منتشر نشوند. هنگامی که صحبت از Starfield شد، به گوشمان رسید که استارفیلد هم احتمالا روی ایکس باکس منتشر نخواهد شد و ما هم نمی‌توانستیم به عنوان رتبه سوم در میان کنسول‌ها، بیش از پیش در دریافت محتوا عقب بیفتیم. به همین دلیل باید از انتشار محتوا روی پلتفرممان مطمئن می‌شدیم تا در این بازار حرفی برای گفتن داشته باشیم.

بازی Starfield قرار بود انحصاری پلی استیشن باشد! - ویجیاتو

در سال ۲۰۲۱، مایکروسافت در قراردادی با ارزش ۷.۵ میلیارد دلار کمپانی Zenimax را خریداری کرد تا صاحب کمپانی بتسدا و تمام زیرمجموعه‌هایش شود. مایکروسافت پس از نهایی شدن این خرید وعده انتشار بازی‌های انحصاری پی‌سی و ایکس باکس را داد و Redfall و Starfield دو بازی اول از بتسدا بودند که بدین شکل منتشر شدند. ضمنا در جریان این دادگاه تایید شد که عنوان Indiana Jones نیز انحصاری ایکس باکس و پی‌سی خواهد بود.

اسپنسر در ادامه سخن‌هایش درباره انحصاری بودن یا نبودن Elder Scrolls 6‌ جواب گنگی داد:

با توجه به اینکه [الدر اسکرولز ۶] فاصله بسیار زیادی با انتشار دارد، در حال حاضر تصمیمان درباره پلتفرم‌های بازی مشخص نیست. برایمان سخت است که در حال حاضر تصمیم قاطعانه‌ای در این مورد بگیریم.

ضمنا بخش بزرگی از سخنان اسپنسر درباره سونی و سیاست‌های تهاجمی آن‌ها برای رقابت بود:

هربار که ما یک بازی روی پلی استیشن منتشر می‌کنیم، سونی ۳۰ درصد از درآمد ما روی پلتفرم آن‌ها را به دست می‌آورد، و سپس از آن پول در کنار درآمدهای دیگرشان استفاده می‌کند تا بقای ایکس باکس در بازار را کاهش دهد. ما سعی می‌کنیم رقابت کنیم، اما همانطور که گفتم در ۲۰ سال گذشته نتوانستیم به شکلی موثر این کار را انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید